Аплікації з паперових серветок зацікавили дітей з ментальними порушеннями, які разом із батьками є учасниками проєкту «Правова та психологічна допомога родинам осіб із інвалідністю з дитинства» за фінансової підтримки фонду Абіліс (Фінляндія). Це було помітно, адже вони із задоволенням і старанням виконували роботу.
– Такий вид творчості має свої переваги і безсумнівно плюси. Насамперед – це доступність, а ще така діяльність розвиває дрібну моторику (скручування, мʼяття, нарізання, приклеювання), зміцнює мʼязи рук і пальців. Необхідність точної роботи з папером розвиває окомір і координацію рухів, – каже соціальна педагогиня Тернопільського навчально-реабілітаційного центру Тернопільської обласної ради Зінаїда МОКРИЦЬКА, яка займається у проєкті із особливими дітьми.
Аплікації з паперових серветок не лише розвивають дрібну моторику та координацію рухів, а й мають позитивний вплив на емоційний стан та когнітивні функції дитини, допомагають зняти напруження, розслабитись. Скручування та приклеювання тренує дрібні м’язи рук, що особливо корисно для дітей з порушеннями координації рухів. Адже аплікація вимагає узгодженості рухів рук та очей, що й покращує координацію.
Різні текстури та кольори паперових серветок стимулюють тактильні та візуальні відчуття дитини, а це сприяє розвитку сенсорного сприйняття та збагаченню сенсорного досвіду. Робота з аплікацією вимагає зосередженості та уваги до деталей, що розвиває посидючість. А монотонні та ритмічні рухи під час аплікації мають заспокійливий ефект і допомагають дитині розслабитися, знизити стрес та тривожність.
– Створюючи аплікацію, учасники проєкту мали можливість творчо виразити себе, пофантазувати. Такий вид діяльності поліпшує увагу й концентрацію, розвиває послідовне мислення. Окрім цього, що дуже важливо, на занятті ми розвивали свої навички соціальної взаємодії – вчилися комунікувати, співпрацювати, а також пригощалися печивом, ароматним чаєм, слухали музику.
Готові роботи викликали захоплення і радість від того, що все так гарно вдалося не лише у дітей, а й у дорослих.
За словами Зінаїди МОКРИЦЬКОЇ цей вид діяльності підходить для дітей і дорослих, оскільки не вимагає складних інструментів і може бути адаптованим до можливостей кожної людини.
Тим часом у сусідній залі батьки дітей з ментальними порушеннями займалися із досвідченою психологинею, яка спеціалізується на динамічній інтегративній психотерапії, арт терапії, Монтессорі терапії, нейропсихологічній корекції та Sandplay (пісковій терапії), Лідією БЕДНАРЧУК.
– Зустріч групи підтримки була присвячена аналізу особистих ресурсів за концепцією Пезешкіана. Учасниці ознайомилися з чотирма сферами ресурсів: тіло, діяльність, контакти та фантазії/духовність. За допомогою техніки «Коло ресурсів» кожна учасниця розподілила свої внутрішні та зовнішні джерела підтримки. Виявилося, що більшість жінок найбільше ресурсів знаходять у сфері контактів – через спілкування з близькими та підтримку інших мам, – розповідає Лідія БЕДНАРЧУК.
За її словами у сфері тіла часто бракує уваги до власного здоров’я та відпочинку. Деякі учасниці зазначили, що хотіли б більше часу приділяти своїм мріям та духовному розвитку.
– Обговорення допомогло кожній зрозуміти, де ще можна знайти додаткові ресурси. Важливим моментом стало усвідомлення балансу між сферами та способів його покращення.
Батьки завершили зустріч із психологинею обміном враженнями та підтримкою одна одної, що зміцнило почуття єдності в групі.
Довідково. Фонд Abilis (Фінляндія) – неурядова організація, заснована людьми з інвалідністю, яка працює у складних умовах у країнах, що розвиваються. Фонд фінансує проекти, розроблені та реалізовані людьми з інвалідністю, зокрема, для просування та захисту прав людини, активної участі та незалежного способу життя жінок та дівчат з інвалідністю.